zurück

Ředitelka hotelu Clarion Špindlerův Mlýn Radka Řeháková

Ředitelka hotelu Clarion Špindlerův Mlýn Radka Řeháková se v hotelovém odvětví pohybuje již od patnácti let, kdy brigádně pracovala jako servírka na horské chatě rodičů své kamarádky. V průběhu let prošla v rámci hotelu nejrůznějšími pozicemi a ve své současné roli rozhodně nesedí zavřená v kanceláři.

Jak se změnil váš profesní život za dobu šesti měsíců, kdy stojíte v čele hotelu Clarion ve Špindlerově Mlýně?

Současná pozice, kterou nyní zastávám, byla a je pro mne stále velkou výzvou, protože se mi splnil můj sen. Jednou z hlavních životních změn, jež se pojí s touto profesní výzvou, bylo nutné přestěhování do Špindlerova Mlýna, to bylo samozřejmé a život je změna. Posledních šest let pracuji na vyšších manažerských pozicích, což s sebou vždy neslo vysoké pracovní nasazení. V současné situaci si neustále uvědomuji obrovskou zodpovědnost a velkou důvěru, kterou jsem dostala.

V čem se liší práce pro hotel, který se nachází v hlavním městě, vs. práce pro hotel v horském středisku?

Hlavní roli v horském hotelu hraje sezonnost a s tím spojené nejrůznější provozní záležitosti. V době hlavní sezony je nutné na relativně krátkou dobu nabrat dvakrát tolik personálu než na mimosezonní období. Personál se musí věci rychle naučit, aby se mohl co nejdříve začlenit do provozu. Dalším důležitým faktorem je počasí, které může zkomplikovat zásobování hotelu. Může se stát, že dodavatel z důvodu nepříznivého počasí nedorazí, ale hosté to nesmějí poznat. Někdy je to docela adrenalin.

Můžete prozradit profesní vize, které se týkají blízké budoucnosti hotelu? Například jak nalákáte potenciální klienty k vám do hotelu po ukončení zimní sezony?

Konkrétní plány z pochopitelných důvodů uvádět nemohu. Obecně se samozřejmě zaměřujeme na aktivní prodej hotelu a byli bychom rádi, aby byl hotel vytížený i mimo sezonu. Musíme být lepší než naše konkurence.

Myslíte si, že je složité najít v dnešních dnech kvalitní personál do úseku služeb?

Ano, a zejména v regionech, kde je problém jak se středním managementem, tak se zaměstnanci do těch základních pozic. Hraje tam roli sezonnost a mnoho dalších faktorů. V Praze je to určitě jednodušší. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že všichni, kdo jsou ochotní na sobě pracovat, snaží se a jsou šikovní, tak právě tito lidé mají šanci na rychlý kariérní růst a tím pádem i otevřené dveře do vyšších pozic či možnost odchodu do zahraničí.

Jaké faktory jsou pro vás důležité při náboru nových zaměstnanců? Zohledňujete vzdělání, nebo zkušenosti?

Pokud bych měla volit jeden z faktorů, který v otázce zmiňujete, pak to jsou zkušenosti. Pro mě je ale při náboru nového zaměstnance důležitá jeho loajalita a flexibilita vůči zaměstnavateli, dále jazyková vybavenost a v neposlední řadě osobnost daného člověka, která je při konečném rozhodování důležitější než třeba vzdělání.

V rámci svého kariérního růstu jste si prošla několika pozicemi - recepční, F&B manager, operation manager. Můžete říci, která pozice pro vás byla, co se týká zkušeností, nejvíce přínosná a která byla vaše nejoblíbenější?

Vzhledem k tomu, že jsem v mládí snila o tom, že jednou budu stát v čele hotelu, tak jsem veškeré pozice, kterými jsem si prošla, považovala za důležité k tomu, abych v budoucnu svou vysněnou pozici mohla dělat dobře. Kdybych měla zvolit pozici, která pro mě byla největším přínosem, tak to byla pozice operation manager v hotelu Maxmilián a rooms division ve vysočanském Clarionu.

Nechybí vám ve vaší současné pozici ředitelky hotelu styk s hosty?

Nechybí, protože ve styku s hosty jsem neustále. Jednak na hotelu bydlím, protože často pracuji v kuse několik dní a během pracovní doby rozhodně nesedím zavřená v kanceláři, ale aktivně se pohybuji po hotelu. Snažím se jít svým podřízeným příkladem, být jim nápomocná a v provozu pomáhat.

Hotelnictví znáte nejen z praxe, ale také jste tento obor studovala. Byla jste v profesních začátcích konfrontována školní teorií a následnou praxí?

Vzhledem k tomu, že se v hotelovém odvětví pohybuji již od patnácti let, vždy jsem měla možnost porovnání a hlavně propojení praxe s teorií. Pokud jsem narazila na nějaké nesrovnalosti, měla jsem možnost to konzultovat s vyučujícími na střední škole. Nemůžu říci, že by mě ta praktická stránka hotelnictví nějak výrazně překvapila.

Studovala jste také ve švýcarském Thunu, jak na toto období vzpomínáte a co vám studium v zahraničí profesně přineslo?

Upřímně musím říci, že toto období považuji za jedno z nejhezčích ve svém životě. Nejednalo se ani tak o samotné studium, bylo to pojaté spíše jako půlroční praxe se studiem pro studenty ve věku kolem 18 let, čili těsně před maturitou. Byli tam studenti z České republiky, Slovenska a Bulharska. Čtrnáct dní jsme navštěvovali školu, která nás připravila na následnou praxi. Do hotelů jsme byli rozděleni tak, abychom spolu nemohli komunikovat v mateřském jazyce, ale byli nuceni komunikovat v němčině. Byla to výborná životní zkušenost, kterou mohu jen doporučit. Dodnes jsem s některými spolužáky v kontaktu.

Jaký je váš názor na slevové portály? Využívá váš hotel těchto služeb?

Slevové portály jsou stále mezi určitou částí koncových spotřebitelů v České republice oblíbené. Je to svým způsobem levný a rychlý nástroj reklamy. Podle mého názoru, ale nám hoteliérům tolik nepřinášejí, protože v konečném důsledku nepřivedou loajálního klienta. Služeb slevového portálu jsme využili v našem hotelu ve Špindlerově Mlýně v listopadu minulého roku, ale snažili jsme to obchodně co nejvíce zhodnotit, abychom z toho měli užitek i v budoucnu. Tímto směrem se ale chceme ubírat spíše okrajově.

Z jakého segmentu převážně pocházejí vaši klienti?

V tuto chvíli máme většinu klientů ze segmentu leisure. Jsou to hosté, kteří k nám jezdí trávit volný čas. V zimě je to hlavně za lyžováním, v létě pak pěší turistika nebo cyklistika. Rádi bychom se v budoucnu zaměřili více na pořádání konferencí nebo na tzv. team-buildings pro firemní klientelu.

Připravujete pro své klienty nějaké novinky v letošním roce?

Ano, a hned několik. V současné době dokončujeme novou nabídku služeb wellness centra, budeme aktualizovat pobytové balíčky, které budou spuštěny až po sezoně. A na restauraci Benada připravujeme nové dětské menu.

Jste aktivním lyžařem/snowboardistou? Pokud ano, dostanete se mimo pracovní dobu na svah?

Patřím do skupiny aktivních lyžařů. Za tu dobu, co ve Špindlerově Mlýně působím, jsem se na svah dostala minimálně. Spíše se procházím a nedávno jsem na sjezdovce Labská kontrolovala provoz a samozřejmě náš banner.

Máte nějaký recept, jak uspět v konkurenci mnoha hotelů?

V konkurenci mnoha hotelů můžete, podle mého názoru, uspět a být lepší pouze v kvalitě poskytovaných služeb. Kávové a čajové sety na pokojích máme všichni, stejně tak minibary, wellness centra a restaurace. Ten opravdový úspěch spočívá v personálu, jakým způsobem a jak kvalitně poskytne klientovi konkrétní službu.

Co byste popřála kolegům-hoteliérům na začátku nového roku?

Hodně štěstí a spoustu spokojených hostů.

 Zdroj: ihned.cz 20.2.2013 00:00

Reference
Pár slov

Wir sind auf Hotel-Textilien, Werbetextilien und Wohntextilien spezialisiert. Handtücher, Badetücher, Bademäntel oder andere Waren können Sie sich in unserem Katalog ansehen. Das Basissortiment haben wir in der Regel lagerhaltig. Wir bieten auch eine ganze Reihe an Zusatzleistungen – vom Auftragsnähen bis hin zu Stickereien auf Handtücher, Badetücher und Bademäntel.

Info